Skip to content
SYNERGICKY
  • EMPIRICKY
  • TEORETICKY
  • AUTENTICKY
Site Search

BEZOBALOVÉ OBCHODY

Ekologický prodej a zodpovědný přístup k odpadu

První plast se na planetě Zemi objevil v roce 1862, od té doby lidstvo vyprodukovalo více než 8,3 miliardy tun plastu. Naprostá většina vyrobených plastů, které se nerozloží dříve než se stovky let, zůstala v životním prostředí. Dnes se tak s plasty setkáváme doslova na každém kroku. Planetu Zemi zatěžuje takové množství plastového odpadu, že by pokryl plochu o rozloze Argentiny do výšky kotníků.

A přestože plastová krize zdaleka není novým tématem a minimálně poslední roky jsme všichni konfrontováni s alarmujícími obrázky plastových ostrovů i vědeckými studiemi o přítomnosti plastů v mnoha a mnoha živých organismech, stáváme se vůči tomuto tématu otupělí. Z celkových 8,3 miliard tun vyrobených plastů byla více než polovina vyrobena za posledních patnáct let. Zatímco v roce 1950 se ročně vyráběly asi 2 miliony tun plastů ročně, dnes je to neuvěřitelných 400 milionů tun. Krize – nekrize.

Dokument Oceán plastů

Ach ty plasty!

Téměř polovinu plastového odpadu tvoří jednorázové plastové obaly – PET láhve a další obaly, tašky a sáčky, nádobí, kelímky, brčka apod. Vedle toho konfrontujeme sebe i celou planetu také s nanoplasty a mikroplasty, které jsou složkou klasické kosmetiky a drogerie, nejrůznějších čističů a pracích přípravků apod.

Můžeme hledat viníky a ukazovat prstem na druhé. Jistě, nemáme moc ovlivnit největší znečišťovatele, ale máme možnost ovlivnit svoji spotřebu a produkci plastů. Nikdo nebude vyrábět něco, po čem není poptávka. Každý z nás může minimalizovat množství plastového odpadu, který vyprodukuje, může omezit množství odpadu vůbec, dokonce může život přizpůsobit koncepci zero-waste. Nemusíme však razantně měnit životní styl, ač by to mohlo být přínosné… I ten nejmenší počin má smysl.

Má smysl třídit odpad a přemýšlet o tom, co kupuji. Každý z nás může snížit spotřebu, a tím i produkci a odpad jednorázových plastových obalů. Může dát přednost jiným typům obalů nebo dokonce nakupovat bez obalu. To dnes umožňují bez obalové obchody, mezi jinými i nezisková společnost Bez obalu, kterou založil Petr Hanzel.

Petr Hanzel – Zero Waste – Jak a proč žít bez odpadu

Bez obalu v Praze i regionech

Průkopníkem v bezobalovém nakupování v Česku je nezisková organizace Bez obalu, která si vytyčila za cíl zkoumat a vyvíjet způsoby, jak co nejúčinněji předcházet vzniku odpadu. Hledá řešení a nabízí cesty jak změnit své postoje a návyky. Šíří koncept Zero Waste jako přístup k životu usilující o minimalizaci vzniku odpadu a redukci naší ekologické stopy v co největší možné míře, která však může být pro každého jiná.

Organizace Bez obalu organizuje nejrůznější osvětové akce, přednášky, workshopy, konference, realizuje nejrůznější projekty, například projekt Bezobalová republika.

Bez obalu je také značkou pro síť bezobalových obchodů v Praze se sortimentem kvalitních produktů, které si lze zakoupit do vlastních, znovupoužitelných nádob. Vůbec první bezobalový obchod v Česku vznikl právě díky společnosti Bezobalu, bylo to v roce 2015. Na další prodejnu u metra Hradčanská pak v roce 2017 získala v cowdfundingové kampani hithit přes 1,1 milionu korun.

Nákup v prodejně Bez obalu

Bez obalu své know-how předává dál prostřednictvím školení pro zájemce o otevření podobných bezobalových obchodů ve všech regionech ČR.

Nebaleno na Jeromírově v Praze

Nebaleno je značka hned dvou prodejen, které se však obě nachází v Praze na Jaromírově ulici. Stoji za nimi Alex Čepek a Jana Humlová, kteří již od podzimu 2016 prodávají ekologickou drogerii a přírodní kosmetiku, netestovanou na zvířatech.

  • Na ekologickou drogerii a přírodní kosmetiku se specializuje bezobalový obchod na Jeromírově 15, který nabízí nejširší sortiment bezobalové kosmetiky a drogerie v Česku. Přesto jde o klidný voňavý krámek, kde si můžete užít příjemnou atmosféru, vše očichat a popovídat si s personálem, který se rád podělí o své osobní zkušenosti.
  • Druhá prodejna na Jeromírově 16 nabízí především BIO potraviny nejvyšší kvality i konvenční potraviny za běžné ceny.
View this post on Instagram

Pultový prodej máme rádi, protože si u něj můžeme popovídat 🙂 No a když mluvíte, tak my posloucháme. Nově jsme tedy na základě Vašich návrhů rozšířili sortiment o potraviny jako: – kukuřice na popcorn – špaldová krupice – tahini – černý sezam – kokosové plátky – rýžový sirup – rýžová mouka – tapiokové perly – řepou, špenátem a kurkumou barvené semolinové těstoviny – shoyu a další Bavte se s námi dál 🙂 #novinky #nebaleno #zerowaste

A post shared by Nebaleno (@nebaleno) on Jun 3, 2019 at 2:20am PDT

Výhodou obchodu Nebaleno je, že zde nakoupíte i bez vlastní nádoby. Pokud do bezobalového obchodu natrefíte náhodou a tedy nepřipraveni, potřebnou nádobu vám tady rádi zapůjčí. Veškeré zboží si můžete také objednat online. Také e-shop funguje bezobalově, bezodpadové rozvozy jsou dostupné zákazníkům po celé Praze.

Manželské Neobaleno na Praze 13

Na konci roku 2018 přibyl k pražským bezobalovým obchodům obchod Nebaleno manželské dvojice Šárka a Honza. Ti zde prodávají kvalitní produkty na váhu, na kusy, nebo ve vratných obalech. Preferují lokální produkty a zakládají si na praktičnosti.

Ve svém příběhu Šárka a Honza z obchodu Neobaleno přiznávají, že jejich bezobalový obchod vznikl kvůli klidu v manželství. Nechtěli se pořád dohadovat o tom, kdo zase nevynesl koš, a tak se rozhodli redukovat množství odpadu v domácnosti… Také začali přemýšlet o současném způsobu života a své dopadu na vše okolo, a tak se rozhodli dělat něco užitečného. Začali u své domácnosti a pokračovali bezobalovým obchodem. S jeho založením jim přitom jako mentor pomáhala organizace Bez obalu.

View this post on Instagram

#neobaleno #bezobalovyobchod #zerowasteshop #zerowastestore #zerowasteshopping #praha #praha13 #luziny #lužiny #zerowastelifestyle #zerowastelife #zerowastecleaning #zerowastebathroom #zerowastefood

A post shared by Neobaleno (@neobaleno) on May 4, 2019 at 7:01am PDT

Bezobalové prodejny v Brně

Bezobalové obchody nejsou v současnosti k dispozici jenom v Praze. Brno není pozadu, i Brno má svůj Bezobalový obchod, na Nezvalově ulici.

„Český občan vyprodukuje asi 317 kg odpadu ročně. A to se snažíme změnit,“ píšou na webu brněnského bezobalového obchodu, který se specializuje především suché potraviny a koření.

Na cukr, rýži a luštěniny se zase zaměřuje bezobalový obchod společnosti C&R Haná na Hrnčířské. Cukr, rýži, luštěniny, ořechy, oříšky a další sortiment nabízí v libovolném množství do nádob, které si přinesete. Hodí se uzavíratelná dóza či sklenice, textilní i papírový sáček. Pokud si nádobu nepřinesete, můžete si zboží odnést právě v papírovém sáčku.

Přímo ve středu Brna funguje od léta 2018 obchod NASYP.SI. Vedle potravin v něm bezobalově nakoupíte také kosmetiku a drogerii, ekologické produkty pro úklid domácnosti i zero waste pomocníky.

Na Čápkově najdete Friendly Place Brno, kde vás čeká přírodní kosmetika, ekologická drogerie, suroviny pro domácí výrobu a Zero Waste doplňky. Za vznik Friendly Place, kde se mj. konají také zajímavé semináře a workshopy může údajně jeden rozhlasový dokument, který propojil tři tvůrčí duše. Dvě Báry z brněnské cukrárny RAW WITH LOVE a DREDATOU MÁMU…

Jako bezobalové lze označit i obchody Brána ke zdraví a Brána k dětem v Brně na Orlí, které fungují již od roku 2001. Oba již jsou rozšířeny o bezobalový koutek se zbožím na váhu, které se prodává do sáčku. Jde například o luštěniny, obiloviny, ořechy a sušené ovoce. Zboží se buď nabírá lopatkou, anebo se sype ze samospádových zásobníků. K dispozici je i stáčená ekodrogerie a přírodní kosmetika, dokonce i zubní pasty.

HEIDITIP! Brána ke zdraví – Bezobalový prodej

Bezobaláče ve Zlíně i jinde

Bezobalové prodejny rostou jako houby po dešti po celé republice. Svoji bezobalovou prodejnu tak má například Zlín. Říkají ji tady Bezobaláč a jde o další „dítě“ manželské dvojice Ingrid a Michala Poppe, kteří i se dvěma malými dětmi žijí ve čtvrtině typického baťovského domku. V domku jsou dobrovolně a spokojení. „A tedy se již z principu věci se snažíme o minimalismus v našich životech. A s tím nám nějak nehraje to množství odpadu (většinou plastového), které zůstává po potravinách,“ vysvětlují na svém webu příběh vzniku zlínského bezobalového obchodu.

Podnět k finálnímu rozhodnutí dala Martina Kročilová, autorka projektu Loveyourhome.cz, která se zmínila, že by Zlín potřeboval bezobalový obchod. A Ingrid, která to na workshopu Martiny náhodou slyšela, do toho šla. Nyní tak i vy můžete jít do Bezobaláče ve Zlíně.

Bezobaláč Zlín: O dobrém životě, o minimalismu, bez-odpadovosti a o výchově

Příběhů je hodně, stejně jako obchodů bez obalu. Dají se najít i v Ostravě, Olomouci, Novém Jičíně, Písku, Mladé Boleslavi nebo Hradci Králové.

Nenápadný bezobalový obchůdek otevřeli v Hradci Králové Malešicích dvě kamarádky Marta Dolanová a Petra Lorencová. Svůj podíl na tom má i filozofie knihy Bey Johnsonové. „Je to filozofie, která naprosto rezonuje s mým životním postojem. V podstatě mi to přišlo do cesty ve správný okamžik,“ popisuje na serveru iDnes spolumajitelka hradeckého bezobalového obchodu Marta Dolanová své setkání s kniho Zero Waste Home, kde Bea Johnsonová mimo jiné popisuje, jak dokáže dostat roční odpad své čtyřčlenné rodiny do jediné litrové zavařovačky.

V rámci propagačních aktivit v hradecké prodejně Bez obalu probíhají také různé semináře, praktické worshopy a setkání příznivců konceptu Zero Waste. Nechybí ani vzdělávací programy pro školy nebo exkurze, kdy má každá školní skupina příležitost navštívit obchod, pobavit se o ochraně životního prostředí v každodenním životě a třeba i nakoupit.

BEZOBALOVÝ MARKETING

Na produkci obalů se jistě ve velkém podílí také marketing, který se snaží zákazníka zaujmout co nejlákavějšími obaly produktů bez ohledu na jejich ekologickou stopu.

Koncepce produktů bez obalu je z hlediska marketingu prodávaných produktů zcela revoluční. Razantně vylučuje možnost ovlivňovat nákupní rozhodování prostřednictvím obalu. Eliminuje POS materiály a předměty, které doposud sloužily jenom k propagačním účelům, aby nakonec jenom rozšířily množství odpadu. Na druhé straně dává prostor k jiným formám komunikace. Vizuálně vyzdvihuje vzhled samotného produktu, což mnozí zákazníci vítají, stejně tak omezení vizuálního smogu, kterému jsou v běžných obchodech vystavováni.

Koncept bez obalu je také příležitostí pro zodpovědné firmy oslovit ty, kterým není lhostejný osud naší planety. Těchto lidí přitom stále narůstá a počet výrobců schopných naplnit svými produkty bezobalové obchody je zatím omezený. Konkurenční prostředí zde zatím není tak náročné jako jinde.

Marketing bezobalových obchodů spočívá především v edukaci zákazníků. Plní tak nejenom propagační funkci, ale má i nepřehlédnutelné ekologické a společenské přínosy. Propagovat bezobalové nakupování znamená propagovat minimalizaci odpadu, podporovat zodpovědné chování a uvědomělý přístup k planetě Zemi. A to má smysl!

Marketing Bez obalu?

Petr Hanzel hovoří ve videu otevřeně a upřímně o tom, jak se dělá marketing Bez obalu…

Petr Hanzel: Marketing Bez obalu

Ekologický prodej ve velkém

S nárůstem odpadu kolem nás sílí i snahy odpad minimalizovat. Zero waste je v kurzu, nejenom pokud jde o bezobalové obchody. Koncept stáčené drogerie a kosmetiky, ekologický prodej do vlastních a/nebo znovupoužitelných nádob jako odraz spotřebitelské poptávky reflektují i klasické maloobchodní řetězce. Jako první s ekologickým prodejem stáčené drogerie přišla síť drogerií dm, již samotný nápad vzbudil velký ohlas a mediální pozornost. Dm se díky stáčené drogerii dostala do zpráv Hospodářských novin, na iDnes i do ekologických skupin sociálních sítích.

V bezobalových koutcích dm prodejen si zákazníci mohou natočit třeba prací gel, máchadlo, gel na nádobí nebo universální čistič, vše bez fosfátů, ropných derivátů, palmového tuku, chlóru a dalších syntetických látek. Umožňuje to ekologické zaměření společnosti Tierra Verde, která na trh přináší nejenom ekologickou drogerii Yellow & Blue, ale také koncept stáčené drogerie.

Bezobalový prodej roste na popularitě, s díky tomu se v nejbližší době můžeme těšit na bezobalové koutky také v řetězci Teta. Teta plánuje prodej stáčených produktů spustit v nejbližších měsících, uvažuje o tom i řetězec Rossmann.

Ariely: Peníze a zdravý selský rozum
Den, kdy se mi změnil život
Radka Křivánková
Hraju si, hraju si se slovy. Tvořím, tvořím obsah. Píšu, píšu svůj příběh... Příběhy mě prostě baví. A taky synergie, na které je postavený web SYNERGICKY. To proto, aby to mělo nějaký smysl. Synergicky propojuji témata, nejenom marketingová. Více o mně...

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

KATEGORICKY

  • Příběhy z praxe
  • Knihy nejen o marketingu
  • Články marketingové
  • Synergický blog
  • PLKY.AUTENTICKY

CHRONOLOGICKY

  • Nejsme tak chytří, jak si myslíme
  • Lekce reklamštiny zdarma
  • Bloger jako nové povolání? Dnes už nic EXTRA
  • Konečně chcete rozjet ty sociální sítě? A není už pozdě?
  • Čtení ke kávě

TOP články

  • Nejsme tak chytří, jak si myslíme
  • Bloger jako nové povolání? Dnes už nic EXTRA

Nové články aneb CHRONOLOGICKY

  • Nejsme tak chytří, jak si myslíme
  • Lekce reklamštiny zdarma
  • Bloger jako nové povolání? Dnes už nic EXTRA

SYNERGICKY? PROČ?

Protože marketing synergicky spojuje mnoho různorodých aktivit. Protože kreativní nápady mají inspirovat k tvořivosti. Protože zkušenosti podporují osobní rozvoj každého z nás. Protože příběhy z praxe mají motivovat k vlastním smysluplným počinům.

PŘÍBĚHY. EMPIRICKY
Inspirujte se

Od vás pro vás

Jste chytřejší? Víte to líp? Může být! Podělte se s ostatními o své know-how jak na marketing současný či(i) budoucí.

Vždy je co zlepšovat. Chybí vám tady něco, co by tu chybět nemělo? Máte vlastní marketingový příběh? Podělte se s ostatními o recept na úspěch.

Inspirujte!

Synergický příběh

Jednou si jedna holka z marketingu řekla, že je čas na vlastní web. Blog, teorie marketingu? PLKY. AUTENTICKY. Aby to mělo nějaký smysl, postavila web na principu synergie.
Kdo jsem? Co dělám a co vám nabízím?

PORTFOLIO. SYNERGICKY

O NÁS | KONTAKT

Theme by Colorlib Powered by WordPress