Blog o marketingu? Tu?
Sorry jako.
Téměř dvě desítky let v marketingu mi byly potěšením. Byla to fakt jízda. A to především proto, že jsem mohla sledovat ten obrovský přerod společnosti v přímém přenosu.
Pamatuji si, jak jsem na počátku milénia v univerzitní studovně četla o ambiciózní marketingové novince nazývané blog. V USA se tehdy blogy jevily jako nadějní průkopníci nového marketingu, marketingu na internetu. I ten byl tehdy ambiciózním nováčkem mezi klasickými marketingovými disciplínami. Blog měl být jeden z těch klíčových trendů, které dříve či později zasáhnou i naše končiny. Už jenom proto, že měl být autentický.
Kdo by to byl řek? Kdo by si tehdy cenil autenticity?
Blog jako cizí slovo
Blog byl ještě v roce 2000 cizí slovo. Bylo to slovo, které bylo třeba definovat. I jeho definice však byla tak neuchopitelná, že jeho praktické uplatnění nezapadlo ani do nejbláznivějších představ těch nejkreativnějších markeťáků. To jen vizionáři tušili… Blog byl ještě na počátku milénia v českých luzích tak vzdálený realitě, že ho nechtěla přijmout ani ta realita virtuální. Kde jsou ty časy? Pryč. Časy se mění.
V průběhu času působení v marketingu a posléze i online marketingu jsem do blogosféry vstoupila i já, autenticky, jak jinak. Postupně blogy zasáhly i moji marketingovou praxi. Na vlastní klávesnici jsem začala blogovat, vytvářet blogy a podílet se na blozích jiných. Blogovala jsem o všem možném. A přestože jsem z generace X, tedy té, která zažila i dobu bez internetu a blog byl pro ni kdysi neznámý pojem, dodnes bloguji.
Působím jako tvůrce obsahu, pisálek, copywriter, linkbuilder a redaktor, i to je tak trochu bloger, zvlášť v současnosti, kdy Google v rámci svých principů E-A-T z roku 2018 ve výsledcích vyhledávání zvláště oceňuje autenticitu (také autoritu, důvěryhodnost a odbornost).
Net generation a ti další
Sleduji trendy, mileniály i net generaci – to jsou ti noví, ti, co od plenek žijí s internetem a technologie ovládají pomalu dřív než vlastní svěrače. Nejde jen o zvědavost. I ti noví, ti, kteří se chovají jinak, než jsme zvyklí, my Husákovy děti, ale i starší generace, jsou totiž potenciální zákazníci.
Miliniálové jsou také potenciální partneři, influenceři, zástupci novodobých médií. A média jsou přece zprostředkovatelem, spojkou mezi firmou či produktem a trhem, jsou prostředkem komunikace. A komunikace je přece základ marketingu…
Sleduji trendy, stále se učím, objevuji a tvořím. Na vlastní blog o marketingu však nikdy nedošlo. Ani nedojde.
Sorry jako.
Teorie a praxe marketingu
Marketingové principy jsou pevně zakotvené již od dob Kotlera, jakkoli bouřlivý je technologický vývoj a oceán marketingových nástrojů. Kotler a jeho dílo je stále tím, co utváří marketing jako takový. Nejde o mýtus, ačkoli označovat něco za mýtus, aby to mohlo být zbořeno, patří k náplni práce mnoha markeťáků. To aby se něco dělalo. Je přece třeba neustále dokazovat svoji odbornost… Překopávat základy je však nesmysl, stavět bez základů nebo vařit z vody není umění, ani věda. Není třeba vymýšlet nic nového, přestože to vymýšlení něčeho nového, originálního, netradičního markeťákům většinou jde. Bez ohledu na efekt, bohužel.
Teorii marketingu tedy máme, navíc blogovat o teorii je fakt úlet. Ty marketingové úlety přenechám jiným. Jistě se takoví najdou. Současná blogosféra na druhé straně nabízí i tolik praktických blogů o marketingu, že ani tady není třeba vyvíjet vlastní aktivitu. Proč přidávat polínka do ohně, když on tak příjemně a přínosně plápolá? Proč pálit dílo jiného, jen aby vyniklo dílo vlastní? Ego se sice hlásí, ale nepustit ego ke slovu je výzva. A já tu výzvu přijímám.
Synergický blog. O čem to teda jako je?
Na synergickém blogu nově sdílím své postřehy ze života, ze života markeťáka. Budou to více subjektivní než praktické poznámky z toho, co mě v marketingu potkalo a potkává. Sama se nechám překvapit, co z toho bude.
Čas ukáže. Možná dojde řada i na PLKY. AUTENTICKY. A jistě to bude i trochu PR. Public Relations. PRAKTICKY
Povím vám příběh…
Marketingovou teorii rozšiřuji o marketingové příběhy z praxe. Věřím, že právě ty jsou největší studnicí marketingových mouder. Jsou to příběhy z knihy kouzel, o tom, jak dělat marketing i v současném rozporuplném dynamickém světě, a jak ho dělat úspěšně.
Tyto příběhy dokazují, že to jde. Jde to i bez složitých teorií a všemožných mágů, co se snaží očarovat hlavně ty, kteří jim dobře platí. Nejde totiž o efekt, ani ten marketingový, jde o výsledky a smysl. Marketingové příběhy mají svoji samostatnou sekci. Tam nejde o žádné tlachání, ale o to, co skutečně funguje. Zvu vás!
Pokud právě teď chcete brouzdat skutečně ryzím blogem o marketingu, běžte jinam. Řeknu vám kam! Nabízím celý seznam blogů, kam se můžete přesunout. A nebudete litovat! Zahraniční i české blogy o marketingu jsou plné inspirace, návodů a doporučení. Fungují teoreticky, prakticky a synergicky. Sama tam hledám a stále nacházím. Tyto blogy jistě budou užitečné pro každého, kdo chce dělat smysluplný marketing, říkejme mu klidně marketing synergický. Je to marketing, kde je víc prostoru pro spolupráci než prostoru pro ego, marketing win-win.
Blogy o marketingu
TOP BLOGY O ONLINE MARKETINGU
- Moz Blog: SEO and Inbound Marketing Blog
- Backlinko: SEO Training and Link Building Strategies
- QUICKSPROUT blog
- HubSpot blog – marketing
- Neil Patel: KISSmetrics blog
ČESKÉ MAGAZÍNY A BLOGY O MARKETINGU
Mladypodnikatel.cz – mladý podnikatel v podání režii Jirky Rosteckého je plný obsahu z různých oblastí internetového marketingu. Články doplňují video rozhovory s celou řadou zajímavých tváří českého online businessu. Rozhovory detailně odhalují praktické fungování eshopů, ale i práci marketingových freelancerů. Nabízejí zákulisí těch nejúspěšnějších internetových projektů. Mladypodnikatel.cz je jistě také takovým úspěšným internetovým projektem.
Tyinternety.cz – již od roku 2009 přináší novinky z online světa. Nespočet článků z digitálního marketingu a e-commerce doplňují i články zaměřené na start-upy, nové technologie a chytrou budoucnost. Perličkou na dortu pro každého marketéra je jistě Příručka marketéra, která přináší analýzy a informace z oblastí E-mailing, PPC, SEO a sociální média.
Navolnenoze.cz – blog o podnikání na volné noze
404M.COM – blog o doménách, SEO a internetovém podnikání, kterému se věnuje
CzechCrunch.cz – ty nejnovější a nejzajímavější informace ze světa startupů a technologií
Newsfeed.cz – online magazín věnovaný sociálním sítím, zejm. Facebooku
OFICIÁLNÍ BLOGY VYHLEDÁVAČŮ
- The Keyword – oficiální blog Google
- Google Marketing Platform – oficiální blog
- Google Analytics products – oficiální blog
- Google blog ČR – oficiální blog Česká republika
- Seznam blog – oficiální blog společnosti Seznam
BLOGY FIREM A AGENTUR
- H1 blog – blog, resp. blogy lidí ze top agentury na online marketing
- Robertnemec blog – blog brněnské online marketingové agentury
- Evisions blog – profesionální blog plný zajímavých článků
- PROFICIO blog – blog o digitálním marketingu plný entuziasmu
- Vceliste.cz – hodnotný obsah z pera agenturních tvůrců
- Shoptet blog – blog o e-shopech a světě e-commerce
- Acomware blog – píše o internetovém marketingu
- Aira bloguje– kreativně, profesionálně
- Contexto
BLOGY MARKETINGOVÝCH SPECIALISTŮ
- SEO, online marketing, linkbuilding: Pavel Ungr, Lukáš Pítra, Martin Matějka, Zdeněk Dvořák (LINKY), Marek Hnátek, Filip Podstavec, Milan Zeman, Michal Blažek, Bronislav Markowicz, Pavel Tlapák
- Marketing, online marketing: Jindřich Fáborský, Pavlína Louženská, Marek Wiener, Karel Borovička
- Weby, UX, digitální marketing: Jan Kvasnička, Ondřej ILINCEV, Zbyšek Nádeník, Daniel Nytra
- Content marketing, obsah, copywriting: Otto Bohuš, Pavel Šenkapoun (Nejlepší copywriter), Roman Věžník, Anna Sálová, Anna Burdová, Zuzana Sopuchová Šimíková, Eva Váňová, Richard Dobiáš (Dobrý copywriter), Zuzana Veselá (Veselá copywriterka), Monika Trojanová (Holka na text), Michaela Mužíková s Copy triky,
- Sociální sítě: Eliška Vyhnánková, Michell Losekoot, David Lörincz a jeho blog Modrá krev, DianaElla
- Affiliate marketing, online podnikání: Mário Roženský, Vladimír Matula
- PPC: Petra Větrovská (Větrovka), Jana Vnoučková (Nádvorníková), Veronika Brindzová, Lukáš Král, Petr Buček, Lukáš Krejča, Jakub Herrmann, Miroslav Sollar
- Emailing: Jakub Čižmař, Marcel Kupka
Radka Křivánková