Čtení ke kávě
Nová doba. Doba nových médií. Noviny ke kávě už nefrčí jako před tím. Je to již více než čtvrtstoletí, kdy do Česka dorazil internet, aby zásadně změnil naše zvyklosti a denní rituály, jakkoli se zdály být neměnné. Nakonec se změnilo i to čtení u kávy.
Internet mění svět
V roce 2017 jsme si připomínali 25. výročí připojení České republiky k internetu. Při pohledu zpět jde o nejvýznamnější technologický milník 20. století.
Internet změnil životy nás všech, pracovní i osobní. Ovlivnil způsob práce a komunikace, nakupování, ale i způsob zábavy a trávení volného času.
Dříve jsme hledali v tištěných encyklopediích a katalozích, dnes místo encyklopedie využíváme Wikipedii a katalogy hledáme na internetu. Český katalog a vyhledávač Seznam, který jako jeden z mála regionálních vyhledávačů dokáže konkurovat gigantickému Googlu, se stal doslova fenoménem. Bez internetu by přitom nikdy neexistoval.
Seznam.cz mění Česko
Denně služby Seznam.cz využívají asi 4 miliony lidí. A tak Seznam může referovat i o internetových návycích. Při příležitosti oslav připojení k internetu odhalil, jak vypadá průměrný den Čecha na internetu.
Martin Pecka, analytik internetové návštěvnosti Seznam.cz mluví o denních internetových rituálech, které mají určitý řád. Přesně v šest ráno si nejvíc lidí čte svůj horoskop a obsah serveru Proženy.cz. Osmá hodina je pak hodinou hledání praktických informací, například na mapách nebo ve slevách supermarketů.
Až během dne se lidé více zajímají o dění ve světě, prokládají to zábavou. Jak se blíží večer, věnují se lidé nakupování.
Řád lze pozorovat i v chování v průběhu týdne. Martin Pecka to objasňuje blíže:
„V pondělí mají Češi spoustu elánu a promýšlejí návštěvy nejrůznějších řemeslníků a firem. Pravděpodobně jsou po víkendovém odpočinku rozhodnuti řešit kapající vodu či rozbitou pračku. V ten samý den si také nejvíce čtou horoskop. Asi aby zjistili, jaký je ve zbytku týdne čeká osud. Středa je zase dnem pro získávání informací. Víkend pak patří zábavě.“
Jasně, ještě je tady taky ten Google…
Sociální sítě mění zvyklosti i komunikaci
Mění také své vlastní algoritmy
Význačným zdrojem zábavy, ale i informací, nejenom ke kávě, se staly i sociální sítě. V roce 2017 přinesla zajímavou studii i agentura Aitom ve spolupráci s výzkumnou společností STEM/MARK.
Klasické zpravodajství si dle této studie přečte jednou denně 71 % mužů a 64 % žen. Lidé však stále více informací hledají na sociálních sítích. I klasické zprávy se k lidem dostávají přes Facebookovou zeď. Facebook přitom funguje tak, aby lidé udělovali co nejvíce laiků a co nejvíce posty sdíleli. Příspěvky s vyšším potenciálem k aktivitě tak jsou na zdi prostřednictvím modrobílých algoritmů upřednostňované.
Facebook jistě nenabízí objektivní zpravodajství, přestože ho řada lidí jako zdroj zpráv využívá. Změnit tuto situaci k lepšímu by mohla nová funkce Facebooku Breaking News, která se řadí k největším novinkám roku 2019.
Sociální sítě přitom dle studie Aitom sledují v největším zastoupení studenti a nezaměstnaní lidé. Nejméně se mu naopak věnují podnikatelé. To z hlediska podnikatelského paradoxně může uškodit. Ať chceme nebo ne, sociální sítě jsou totiž místem, kde jsou lidé a lidé jsou potenciální zákazníci.
Navíc jsou prostorem, kde je možné potenciální zákazníky oslovit a navázat s nimi kontakt. I tato teze je však značně závislá na proměnlivých algoritmech. Ty jsou sestaveny i s ohledem na to, aby u firem vzbudily zájem o zpoplatněné služby.
Přestože je (a bude) Facebook zdarma, postupně registrujeme nižší dosah příspěvků firemních stránek. I v roce 2019 je jedním z těch nejvýznamnějších trendů na Facebooku právě potlačování firemního obsahu a upřednostňování příspěvků od přátel a rodiny. Na tento trend výrazně upozornila kosmetická značka Lush, když v březnu oznámila, že má dost boje s algoritmy a sociální sítě vypíná. Odmítla princip „pay to play“.
Ne náhodou se sociální sítě označují jako sociální média (Social Media, SoMe). Jen jedno procento Čechů není aktivní na žádné sociální síti. Vyplývá to z průzkumu poskytovatele internetového připojení netbox, který společnost dělala mezi svými příznivci. Do ankety se zapojilo více než 1600 respondentů. Lidé většinou uváděli, že pravidelně využívají 1 – 4 sociální sítě, v Čechách jednoznačně vede Facebook, následovaný YouTube. Vysoké ambice má však také Instagram jako vizuálně orientovaná síť. Z hlediska profesního nezůstává pozadu ani LinkedIn. Sociální média se natolik vryla do našich životů, že ovlivňují i naše myšlení. Poslední studie poukazují na negativní vliv na psychické zdraví člověka. Jeden z největších kritiků SoMe Janer Lanier také upozorňuje na rozsáhlou manipulaci a dokonce ztrátu svobodné vůle.
SoMe – ano nebo ne? Odpověď rozhodně není jednoduchá, někdo říká ano, někdo ne. Odpověď vydá na celý článek: Konečně chcete rozjet ty sociální sítě? A není už pozdě?
Čtení jako čtení
Přestože na Internetu a sociálních sítích trávíme denně průměrně několik hodin, pořád ještě existují tištěná média. I ta i dnes nacházejí své čtenáře. Mají zajímavou čtenost i v době moderních technologií, dokazuje to MEDIA PROJEKT Unie vydavatelů a Asociace mediálních agentur ASMEA.
MEDIA PROJEKT je realizován společností MEDIAN a STEM/MARK. Předkládá čísla týkající se čtenosti těch nejčtenějších českých tištěných médií v období od 1.1.2018 do 17.12.2018. Ona čísla vypadají takto:
Celostátní deníky
- Blesk (bez Nedělního Blesku) – čtenost 929 000 (náklad 204 903)
- MF DNES – čtenost 561 000 (náklad 120 130)
- Právo – čtenost 243 000 (náklad 71 319)
- Sport – čtenost 230 000 (náklad 33 119)
- Lidové noviny – čtenost 214 000 (náklad 35 473)
- Aha! (bez Nedělního Aha!) – čtenost 198 000 (náklad 44 590)
- Hospodářské noviny – čtenost 166 000 (náklad 32 520)
Zpravodajské týdeníky
- Reflex – čtenost 272 000 (náklad 58 966)
- Týdeník Květy – čtenost 184 000 (náklad 32 802)
- Téma – čtenost 171 000 (náklad 58 031)
- Respekt – čtenost 167 000 (náklad 36 794)
- Týden – čtenost 119 000 (náklad 54 669)
- Deníky a časopisy zdarma
- 5plus2 – čtenost 861 000 (náklad 801 930)
- Metro (deník) – čtenost 451 000 (náklad 280 809)
- Čilichili – čtenost 155 000 (náklad 45 845)
- E15 (deník) – čtenost 81 000 (náklad 28 416)
Ekonomické časopisy
- Forbes – čtenost 126 000 (náklad 21 645)
- Ekonom – čtenost 60 000 (náklad 12 475)
- Euro – čtenost 30 000 (náklad 12 121)
Časopisy – bydlení
- Dům a zahrada – čtenost 113 000 (náklad 9 625)
- Bydlení – čtenost 96 000 (náklad 8 695)
- Blesk Bydlení – čtenost 80 000 (náklad 9 738)
- Marianne Bydlení – čtenost 65 000 (náklad 14 000)
- Svět koupelen – čtenost 50 000 (náklad 1 346)
- Můj dům – čtenost 49 000 (náklad 9 379)
- Katka Náš útulný byt – čtenost 49 000 (náklad 14 945)
- Tina Bydlíme – čtenost 47 000 (náklad 15 185)
- Svět kuchyní – čtenost 46 000 (náklad 3 846)
- Moderní byt – čtenost 46 000 (náklad 7 021)
- Rodinný dům – čtenost 43 000 (náklad 8 141)
- Magazín Pěkné bydlení – čtenost 38 000 (náklad 4 803)
Časopisy – zahrada, hobby
- Receptář – čtenost 294 000 (náklad 74 384)
- Blesk Hobby – čtenost 111 000 (náklad 36 536)
- Časopisy o vědě, technice, zajímavostech a cestování
- 100+1 – čtenost 303 000 (náklad 24 658)
- 100+1 historie – čtenost 238 000 (náklad 12 807)
- National Geographic – čtenost 164 000 (náklad 20 326)
- Lidé a Země – čtenost 143 000 (náklad 17 689)
- Živá historie – čtenost 130 000 (náklad 11 012)
- Týden Historie – čtenost 92 000 (náklad 7 425)
- Koktejl – čtenost 76 000 (náklad 8 712)
Časopisy – vaření
- Apetit – čtenost 171 000 (náklad 35 104)
- Blesk Vaše recepty – čtenost 161 000 (náklad 72 160)
- Chvilka v kuchyni – čtenost 85 000 (náklad 47 787)
- F.O.O.D. – čtenost 81 000 (náklad 13 233)
- Gurmet – čtenost 67 000 (náklad 19 441)
Časopisy pro ženy
- Blesk pro ženy – čtenost 394 000 (náklad 103 137)
- Chvilka pro tebe – čtenost 350 000 (náklad 59 528)
- Překvapení – čtenost 176 000 (náklad 44 080)
- Tina – čtenost 172 000 (náklad 54 144)
- Vlasta – čtenost 171 000 (náklad 32 282)
- Napsáno životem – čtenost 168 000 (náklad 38 620)
- Katka – čtenost 134 000 (náklad 21 692)
- Maminka – čtenost 131 000 (náklad 14 196)
- Aha! pro ženy – čtenost 121 000 (náklad 46 507)
- Claudia – čtenost 97 000 (náklad 33 226)
- Čas na lásku – čtenost 84 000 (náklad 20 375)
- Můj svět – čtenost 69 000 (náklad 45 481)
- Burda style – čtenost 54 000 (náklad 11 135)
Časopisy – lifestyle, pro ženy
- Žena a život – čtenost 256 000 (náklad 39 760)
- Svět ženy – čtenost 221 000 (náklad 31 500)
- Glanc – čtenost 185 000 (náklad 33 682)
- Marianne – čtenost 171 000 (náklad 43 523)
- Elle – čtenost 140 000 (náklad 31 010)
- Kreativ Praktická žena – čtenost 134 000 (náklad 13 930)
- Cosmopolitan – čtenost 116 000 (náklad 20 135)
- Moje psychologie – čtenost 99 000 (náklad 14 971)
- Dieta – čtenost 92 000 (náklad 19 136)
- Joy – čtenost 90 000 (náklad 17 851)
- Marie Claire – čtenost 59 000 (náklad 19 538)
- Harper´s Bazaar – čtenost 48 000 (náklad 20 293)
- Kondice – čtenost 39 000 (náklad 12 547)