Konečně chcete rozjet ty sociální sítě? A není už…
Je to fenomén 21. století. Sociální sítě postupně ovládly internet a staly se jednou z klíčových online aktivit. Lidé denně na sociálních sítích tráví až několik hodin. Pokud chceme za lidmi, je jasné, že musíme na sítě. Platí to i pro marketing a firemní komunikaci. Jenže nic není černobílé.
Efektivní komunikace?
Sociální sítě postupně (také sociální média, tedy SoMe či jen socky) pohltily tak velkou část komunikace mezi lidmi, že to pomalu komunikace přestává být. Mají nabízet efektivní, snadnou a rychlou komunikaci se svou cílovou skupinou, jenže dostat se k cílové skupině v současnosti znamená také za to zaplatit.
Komunikace na sítích je navíc chladná, posiluje negativní emoce, eliminuje empatii. Odborníci proto sociální sítě popisují jako tzv. studená média. Nejde o rozhovor, dialog, obyčejně jde o dva či několik propojených monologů. Chybí tak nějaký přínos. Poslední výzkumy přinášejí dokonce zjištění o negativním vlivu sociálních sítí na psychiku lidí, mohou vést až k poruchám osobnosti.
Internet je sice každodenní součástí našich životů, ale pořád je to především virtuální prostor. Nic na tom nemění ani fakt, že dorůstající generace nerozlišuje online a offline svět, oba jsou pro ně již neoddělitelně propojené.
Je mnoho důvodů proč být na Facebooku a spol.
Sociální sítě jsou pořád především propojením mezi lidmi. Umožňují komunikaci v reálném čase, jsou zdrojem zábavy, poučení a umožňují budovat s lidmi vztah, třeba i vztah ke značce, produktu či firmě.
Existuje mnoho důvodů, proč nebýt mimo, být na Facebooku, Instagramu, Twitteru, LinkedInu a dalších.
- V SUN marketingu našli 9 důvodů, proč být aktivní v sociálních sítích.
- Internet123 jde ještě o jeden dál – v článku 10 DŮVODŮ, PROČ BÝT NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH.
- Nejdál však zašel Michal Blažek v článku Proč by každá společnost měla být na sociálních sítích? V článku z roku 2013 také odpovídá Proč jsou sociální sítě budoucností komunikace?
Těch otázek (a odpovědí) kolem SoMe je hodně, ještě víc! Konkrétně:
- Dobrý marketing popisuje konkrétně to Proč být na Facebooku,
- Zuzana Tvrdá, fitness holka a tak trochu i online markeťačka pak to Proč být na Instagramu,
- Lucie Václavíková, kariérová lektorka odpovídá na otázku Proč být na LinkedIn.
- Hanka, redaktorka a social media freak, přináší 6 důvodů, proč každý (bloger) musí být na Twitteru.
Poznámka pro neznalé
Freak znamená něco jako blázen, cvok, exot.
Výraz pochází z angličtiny a zprofanovala ho dvojice Lewitt (freak ekonom) – Dubner (freak novinář).
Existuje i Freakonomics či Superfreakonomics – česky Špekonomie, jde o názvy knih autorů Stevena D. Lewitta a Stephena J. Dubnera. Pokud chcete být in, Steven D. Lewitta a Stephen J. Dubnera přináší ve své poslední, politicky nekorektní knize i návod: Mysli jako freak.
Je mnoho důvodů proč nebýt na sítích
Nutno podotknout, že v roce 2019 lidé, blogeři a redaktoři hledají spíš důvody, proč na sociálních sítích nebýt. A i těchto důvodů se najde dost. Namátkou:
- RedRing: Proč nebýt na sociálních sítí (nadpis opravdu končí na dlouhé I, nikoli CH)
- Aluška: Pádný důvod, proč nebýt na sociálních sítích a seznamkách
- Žena.cz 5 důvodů, proč se šťastné páry nevystavují na sociálních sítích
- CFP! Deset důvodů, proč vymazat své účty na sociálních sítích
- Finance.cz Prvních 5 důvodů, proč si okamžitě zrušit účty na sociálních sítích
- Lidovky.cz Deset důvodů, proč odejít ze sociálních sítí
V roce 2019 je jedním z těch nejsilnějších hlasů proti sociálním sítím jistě americký počítačový vědec Jaron Lanier. Je to v současnosti celosvětově jeden z nejznámějších kritiků sociálních sítí a moderních technologií. Vědec zbrojící proti vlivu nových médií patří sám podle týdeníku Time mezi 100 nejvlivnějších světových osobností.
Ve své poslední knize Jaron Lanier sepisuje Ten Arguments for Deleting Your Social Media Accounts Right Now – Deset důvodů, proč okamžitě zrušit svůj účet na sociálních sítích. Jeho argumenty jsou ostré tak jako celá jeho kritika. Na své přednášce v rámci TED konference prohlásil:
„Já tyto záležitosti nemohu jmenovat jako sociální sítě. Z mého pohledu jde o impéria, která manipulují chováním společnosti.“
Jaron Lanier
Lanier svá tvrzení opírá o fakta a studie. A zdaleka není sám.
SoMe zkrátka a jasně: jde o prachy
… a o rozum
Již byla řeč o negativním vlivu sociálních sítí na psychické zdraví, také o tom, že komunikace je čím dál více placená. Algoritmy sociálních sítí nejsou náhodné, naopak, precizní práce s daty má jasně dané cíle a finanční výtěžnost je na jejich vrcholu. Potíží jsou právě i data, která o nás sociální sítě sbírají.
Se sociálními sítěmi ztrácíme psychické zdraví, zdravý rozum, ale i své soukromí. Lanier se obává, že na sítích ztrácíme i svobodnou vůli.
Jsme s nimi náchylnější k manipulaci. Náchylnost k manipulaci je však typickou vlastností člověka, kterého evoluce dovedla k vytváření společenských skupin. Společnost funguje na principu stádového chování. Člověk je tvor společenský a také se tak chová, chová se iracionálně. Má potřebu utvrzovat si svoji hodnotu prostřednictvím utvrzování jiných. Sociální sítě za to nemůžou, jen toho využívají ve svůj prospěch. Možná toho i zneužívají, ale to je na posouzení každého.
Najdi si svoji cestu
Každý člověk a každá firma, organizace, společnost si musí najít svůj vlastní přístup k sociálním sítím.
Stejně tak jako si vytváříme vlastní účet, profil, zeď… Stejně jako tvoříme poutavý, vizuálně zajímavý, jistě ne nudný a originální obsah na sociálních sítích… musíme si nastavit i vlastní postoj k sociálním sítím, nejlépe tak, abychom si udrželi vlastní osobnost, autenticitu, soukromí, bezpečí, psychické zdraví a zdravý rozum. Úkol to rozhodně není snadný, ale také není nesplnitelný. Tedy do toho!
Trocha inspirace na závěr aneb Lush (ne)jede!
Velký rozruch se podařilo vzbudit kosmetické značce Lush, nejenom na sociálních sítích. Jde o značku, která na sociálních sítích vyrostla. Ručně dělaná kosmetika Lush, která není testovaná za zvířatech, se na sítích prostě vyjímá. Jenom na Instagramu má téměř 600 tisíc followerů.
O to větší překvapení bylo, když v dubnu 2019 oznámila, že se sociálními sítěmi končí. A důvod: „Jsme už unaveni z neustálého boje s algoritmy.“
Dle informací přímo od zdroje Lush nikdy za žádného fanouška ani reklamu na sociálních sítích neplatila. A v okamžiku, kdy se dostává na organický zásah asi 6 %, odmítá princip „pay to play“. Do budoucna se hodlá soustředit na své vlastní platformy, mj. weby Lush.com nebo Labs.lush.com.
Také se dál chce věnovat influencer marketingu. Své účty na sociálních sítích zatím nechává aktivní a také se nevzdává konverzace s hashtagy #Lush, #LushLabs, #LushCommunity, #LushCosmetics, #LushMakeup, #LushSpa aj.
Na jaře 2019 Lush vypustila natolik překvapivou zprávu, že obletěla svět, a nejenom svět marketingových expertů, exotů, freaků, loverů, nadšenců apod.:
- BBC News: Lush quits social media in UK
- British Vogue: Why Is Lush Leaving Social Media?
- The Independent: Lush to close its social media accounts
- Time.com ‘Tired of Fighting With Algorithms,’ Lush Quits Social Media
- Econsultancy.com Why is Lush moving away from social media?
- TheDrum.com Lush abandons social media: it’s ‘getting harder’ to talk to customers
- IMPACT: Lush UK is Quitting Social Media Due to Frustrations Over “Fighting With Algorithms”
- Marketing Land: Lush UK bids farewell to social. Will other brands follow suit?
- M-journal: Znechucena algoritmy. Kosmetická značka Lush opouští své účty v sociálních médiích
- STARK Media: Rozčiluje vás nízký dosah příspěvků v sociálních médiích? Nejste sami…
- Rychlofky: Lush (UK) končí se sociální sítěmi, stěžují si na boj s algoritmy a nechtějí platit aby byli vidět
Zpráva Lush byla překvapením i pro ty běžné uživatele sociálních sítí, možná i neuživatele, ale těch stejně moc není.
A teď, babo, raď.