Lekce reklamštiny zdarma
Obsah. To je oč tu běží. Tu na tomto blogu, tu na internetu, tu v současném světě, tu v reklamě a marketingu, resp. obsahovém marketingu, který je dnes králem téměř všeho.
Na slovech běží i četné algoritmy vyhledávačů. S důrazem na SEO dokonce došlo k povýšení slov – na klíčová slova.
Tak se pojďme těm slovům trochu mrknout na zoubek.
Čeština zná 250 tisíc slov
Pokud budeme u rodného jazyka, budeme pracovat asi se čtvrt milionem slov, tedy alespoň podle Příručního slovníku jazyka českého. Ten má zhruba 250 000 hesel (nepočítala jsem to, ani ten příruční slovník nemám při ruce, ale mám při ruce Wikipedii).
Přesné číslo, resp. počet slov v češtině není k mání a je to celkem logické. Některá slova zastarávají, mizí a postupně zcela zanikají. Vznikají naopak slova nová, třeba slovo blog. Toto slovo bylo zcela nové ještě někdy na počátku milénia, ostatně ani slovo milénium nemá nijak zásadně dlouhou historii. Více se dozvíte tady na blogu:-). Jednoduše slova se vyvíjejí a počet slov se dynamicky mění v průběhu času.
Každý z nás pochopitelně nevyužívá všechna slova, která čeština má. Slovní zásoba každého z nás je do určité míry omezená a také se liší.
Kolik slov znáš ty?
Slovní zásoba běžného člověka se dle wiki běžně pohybuje mezi 3 – 10 000 slovy. To je počet slov, která používáme ve své běžné komunikaci, aktivně. Pasivní slovník je proti tomu aktivnímu obvykle 3 – 6x větší. Ve srovnání s celkem 250 tisíci slov češtiny se to pořád jeví jako dost málo.
Nějaké typy na rozšíření slovní zásoby by se tedy jistě hodily, a nejenom copywriterům, pro které by bohatá slovní zásoba měla být typická. To platí i pro spisovatele, právě od nich se mohou copywriteři a další pisálci učit.
Jak si rozšířit slovní zásobu?
Odpověď nabízí třeba server s názvem Wikihow.cz. Tam nepřekvapivě nabádají k inspiraci od spisovatelů hned v prvním tipu, resp. překvapivě v prvním i ve druhém: „Buďte vášnivými čtenáři, čtěte klasickou literaturu,“ píšou, aby nám rozšířili obzory, tedy slovní zásobu.
Přečteme si také, že máme číst online publikace a články… tak chválím, milý čtenáři, že čteš tento článek. Celý článek a další tipy na rozšíření slovní zásoby můžeš číst tady. Dočteš se tam také to, že máte číst slovníky a že se na internetu dají najít slovníky ke stažení zdarma. Je to zdarma! Opravdu zdarma! Nenech si to ujít!
Ale pozor, všeho moc škodí, nejenom moc slovesa „číst“. “Může se stát, že si osvojíš nová slova a budeš je využívat, jenže ostatní ti pak nebudou rozumět,” čtu a rozumím. Ve zmiňovaném článku se také dočteš, že široká slovní zásoba může vytvářet komunikační bariéru, vzájemná nedorozumění a taky, že můžeš být za náfuku. Tak bacha na to. Buď připraven. Buď připraven používat synonyma. Radí wiki, tedy wikihow.
Rozšiřuj v domácnosti, rozčiřuj online
Na tom rozšiřování slovní zásoby přes klasickou literaturu jistě něco je. Zmiňují to totiž i na serveru Lingvisto.org (ti s širší slovní zásobou si už podle názvu serveru jistě uvědomí hodnotu takové zmínky). Údajně vás nemá mást to, že v knihách dob minulých používají slova, která v moderním slovníku ani nemusíte dohledat. Tedy až budete stahovat nějaký ten slovník zdarma, abyste ho četli dle doporučení z článku výše, vybírejte pečlivě!
V žádném případě však neplatí, že slovní zásoba se dá zvětšit tím, že dva měsíce budete hodně číst, píšou, čtu. Takže čtěte prosím alespoň měsíce tři, to už by snad mohlo stačit.
Anebo ne, nestačí. Ještě jedna dávka rad pro vás, tentokrát z blogu, z blogu Úvahy v domácnosti. Kdo by to byl čekal na takovém blogu, že? Škoda, v článku se dočtete především to, co se dočtete v článku na Wikihow. Doslova. Přidanou hodnotou je však odkaz na intenzivní test slovní zásoby na stránkách René Nekudy z blogu Tvůrčího psaní. Zní to zajímavě. Jenže na blogu se člověk dozví, že test je natolik intenzivní, že zabere 3 hodiny. Tím na zajímavosti trošku ztrácí, ale údajně stojí za to ho absolvovat. Neověřeno. Můžete si to ověřit sami, tady.
Na stránkách intenzivního testu slovní zásoby je upoutávka na rozšiřovač slovní zásoby. Nezní to dobře? Stránka, kde má být rozšiřovač ho navíc provází dobrou zprávou: Tento kurz (rozuměj rozšiřovač) je opravdu úplně zadarmo. Opakuji: opravdu úplně zadarmo. Následuje však dodatek: Respektive stačí sdílet informaci o Rozšiřovači slovní zásoby… jinak je přihlašovací formulář k rozšiřovači, tedy emailovému kurzu zablokován.
Tímto spouštíme naši lekci reklamštiny zdarma, bez blokace.
Lekce první: „Opravdu úplně zadarmo.“
Opakuji. Opravdu úplně zadarmo.
A co ten obsah?
Nejde jenom kvantitu, ale také o kvalitu, to je jasné. O průměrné moudrosti nevypovídá jenom počet slov aktivní či pasivní slovní zásoby. O moudrosti bohužel nesvědčí ani ta nejpoužívanější slova českého jazyka. Nejčastěji totiž v našem jazyce rezonují slova, která nemají hlubší význam. Je to spojka a, sloveso být a zájmeno ten.
Sochorek ve své malé statistice češtiny uvádí, že až v páté desítce nejpoužívanějších českých slov narazíme na podstatné jméno, přitom podstatná jména tvoří 40 % slovní zásoby. Nejčastější podstatné jméno je pán, resp. pan. Dále je následují slova: život, práce, ruka, den, zem(ě), lidé, doba a hlava.
Slovesa představují 27 % české slovní zásoby, vedle zmiňovaného být patří k těm nejčastějším slovesům: mít, moci, muset, vědět, chtít, jít, říct, vidět.
Přídavná jména zaujímají 21 % české slovní zásoby. Ty nejčastější reprezentují přídavná jména: celý, velký, nový, starý, národní, český, dobrý, malý, možný nebo živý.
Nejčastější slova v češtině
Wikipedie představuje hned stovku nejčastěji užívaných českých slov. Říká jim frekvenční seznam a je součástí jakési přílohy.
Sto nejčastěji se vyskytujících slov v Českém národním korpusu:
být – a – se – v – na – ten – on – že – s – z – který – mít – do – já – o – k – i – jeho – ale – svůj – jako – za – moci – rok – pro – tak – po – tento – co – když – všechen – už – jak – aby – od – nebo – říci – jeden – jen – můj – jenž – člověk – ty – stát – u – muset – velký – chtít – také – až – než – ještě – při – jít – pak – před – dva – však – ani – vědět – nový – hodně – podle – další – celý – jiný – první – mezi – dát – tady – den – tam – kde – doba – každý – druhý – místo – dobrý – takový – strana – protože – nic – začít – něco – život – vidět – říkat – země – dítě – malý – ne – sám – bez – ruka – či – svět – dostat – práce – nějaký – proto
Protože byla slíbena lekce reklamštiny a reklama má odpovídat aktuálnímu stavu ve společnosti. Máme jedno doplňující slovo, nejčastější slovo předpovědí pro rok 2019. Nabízejí je magazín EKONOM. Zdarma. To slovo je: problém. Opravdu.
Sprostý, sprostá, sprosté?
Krapet veselejší seznam slov než wiki nabízí server G.cz. Jeho autorem je Dominik Landsman, moderní fotr.
10 nejčastěji používaných českých sprostých slov k Dominikovi tak nějak sedí, alespoň mám ten subjektivní dojem.
Takže tady jsou ony sprosťárny: trouba, sakra, pitoma, fuck, kůň, hovno, trubka, prdel, matěj, blázen. Opravdu, zdarma publikovaný seznam nejčastějších sprostých slov a vévodí mu slovo trouba. Najdeme v něm i slovo kůň, trubka nebo matěj, pozor, v slovo najdete i v seznamu českých jmen, jen s velkým počátečním písmenem (Matěj).
Silný, silnější, nejsilnější. Teď.
Popravdě, sprostá slova zrovna nezvedla ze židle, tak zkusíme jiného Matěje, tedy Dominika, zkusíme Petra. Petr Krauz na svém webu přináší seznam významných slov pro reklamní texty. Neodcházejte. Lekce reklamštiny zdarma pokračuje!
Úplně zdarma přinášíme slova k oživení inzerátu (zdroj: seznam významných slov pro reklamní texty z tohoto blogu).
Tady jsou ta silná slova: velkolepý, kolosální, fenomenální. Silné! Vskutku. Velkolepé. Kolosální. Fenomenální, ne?
Kompletní seznam silných slov přináší slovenská agentura pizzaseo.com (ano, opravdu, pizza a seo dohromady, opravdu), zdroj pro seznam významných slov Petra Krauze. Nelekejte se, jde opravdu o seznam českých slov. Vysvětlení podává přímo agentura: “Od vzniku Pizza SEO v roku 2006 robíme pre medzinárodných klientov vo viacerých krajinách EÚ.”
Dáme jídlo
Seznam silných slov je k úžasu všech běžně dostupný všem, i těm, co znají Ctrl+C, Ctrl+V. Reklamština prostě spojuje, minimálně všechny reklamní pracovníky, tvůrce obsahu a copywritery – stejným seznamem silných slov pro silné reklamy. To chytí za srdce, že? Silně. Už jenom nějaký ten příběh k tomu.
Příběh? Je tu průvodní text, kde se o silných slovech dočtete například to, že vzbuzují různé emoce. “Můžete jimi chytit za srdce dojemným příběhem,” vyprávějí ve svém článku týpci z Pizzaseo.com. Můžete také šokovat nečekanou informací nebo ohromit novými zjištěními. Ještě ohromnější výsledky sklidíte tehdy, pokud silná slova v textu zkombinujete. Znásobíte tak jejich efekt, synergicky.
Retro frčí furt
Seznam silných slov sice pochází z roku 2016, není tedy žádná novinka, ale na hodnotě tím neztrácí. Já se stejně držím té novinky a předávám zdarma silná slova týkající se novinky. Tady jsou. Teď. Hned. Nový (pozor, nezaměňovat s novinkou, to je jiné slovo). Ihned (pozor, nejde o slovo hned). Náhlý. Objev (poznámka autora: lze využít i náhlý objev, dohromady). Trefa. Úsvit. Uvést. Objevit. Odhalit. Zahájit. Najednou. Okamžitě. Premiéra. Senzační. Šokující. Revoluční. Nejnovější (opravdu, novější než nový, novější než novější, nejnovější). Neočekávaný. Překvapující.
Tím končí výčet všech překvapujících seznamů slov, překvapivých i překvapivých méně, nových objevů a šokujících tref. Najednou. Okamžitě. Teď. Hned.
Už jste skoro v cíli!
Následuje kulturní vložka – video lekce reklamštiny, opět jen pro vás, čtenáře mého blogu zdarma. Vložka tentokrát nepochází od výrobce hygienických potřeb, ale od jednoho nejmenovaného telefonního operátora. Opravdu. Neomezeně. Ihned.
Nutno podotknout, že právě slovo reklamština mělo přijít na svět údajně právě souběžně s tímto reklamním videem. Co je na tom pravdy? Kdo ví? Jde přece o reklamu!
Pravdou však je, že reklamština a telefonní operátoři, potažmo telefony tvoří velmi úzké propojení. Důkazem je server mobilmania.cz, server o mobilních telefonech, který reklamštině věnuje celou sekci. Dokonce se v ní občas objeví i nějaký ten článek. A to je pravda. Naposledy 12. března 2019 článek s názvem: Huawei láká na 5× zoom u P30. Ukázkové fotky na plakátech však patří zrcadlovce. Nechybí ani odkaz na video se Čtvrtníčkem, na které odkazuje článek z roku 2016: Také americký operátor zkusil podfuk a „reklamštinu“. Dostal však řádově vyšší pokutu než v Česku.
Reklamština markeťáků
Nakonec přinášíme malý slovník reklamštiny. Jako odměnu za vaši věrnost. Jeho autorem je Pavel Beneš a svůj slovník nabízí zdarma online tady ihned, avšak nikoliv ke stažení (nevadí, Pavle).
Jeho přesný název zní: VÝKLADOVÝ SLOVNÍK REKLAMŠTINY PRO ZAČÁTEČNÍKY V REKLAMNÍ BRANŽI A PRO TY, KTEŘÍ NĚKOHO Z REKLAMKY NÁHODOU POTKAJÍ. (s tečkou na konci, velkými písmeny, opravdu vím, jak se odemyká zamknutý Caps Lock, vím, co je to Caps Lock, ty taky?)
Jako člověk z reklamní branže taky umím ono Ctrl+C, Ctrl+V, nerozděluji, spojuji naši komunitu marketingu – anebo markethingu? Hlavně pozitivně, pozitivně psát i číst (třeba Pozitivní noviny).
Malá ukázka slovníku reklamštiny:
- bačet [piš budget] znamená rozpočet a platí pro něj to samé, jako pro džingl. Kromě toho, zmíní-li v brýfu ekaunt “nískejbačet”, znamená to pro kreativce, aby se s tím neprděli.
- badykopy [piš body-copy] vysvětluje to, co nelze pochopit z vtipného hedlajnu. Je to informace zhuštěná do několika výkřiků. Autorem badykopy je kopyrajtr, spoluautorem jsou mu všichni pracovníci klientova marketingu včetně písařky a vrátného.
- bártr [piš barter] znamená půjčku za oplátku. Jinými slovy reciproční reklama, za kterou mýdyjaselrs (rozuměj edvertájzink ekaunt menečr, sejlz menečr) [piš media-sellers, advertising-account-manager a sales-manager] dostanou lístky na koncert nebo permanentku na skvoš [ piš squash].
- beloudzlajn [piš below-the-line, zkráceně BTL, Moráváci říkají “betelne”] jest opakem eboufzlajn a znamená podlinkovou aktivitu, čímž se rozumí vše mimo základní sadu reklamních médií, kterou tvoří bilbordy, inzeráty a spoty rozhlasové a televizní.
- bejzment [piš basement] sobě nese podstatu věci.
bejzovat foldry [piš to base folder] vulgo foldrovat znamená zakládat si složky. “Zabejzujte foldr pro mesyče,” říká ekaunt asistentce. - benefit předmětu reklamy je vyjádřen přívlastky, přídavnými jmény superlativy.
Stačilo, ne? O superlativech v reklamštině i jinde třeba jindy.
Nestačilo?
OK. Mám pro něco extra! Vylíhlo se to sice již v roce 2016 tady, ale pořád je to jedlé. Kreativní vejce! Ještě lépe. CREATIVEEGGaslovnikreklamnichpojmu. Něco, co tu ještě nebylo.
Ve slovníku reklamních pojmů se mj. dozvíte něco, co se jinde nedozvíte.
Definice pojmu copywriter jen a jen pro vás.
Chcete víc?
Dobře, mám tu jedno slovo, které na mém blogu, resp. celém webu najdete dost často. Je to také taková trochu reklamština či slang jednoho nejmenovaného markeťáka.
Jde o slovo markeťák. Jeho význam je: marketér, marketingový specialista, marketingový pracovník, někdo z marketingu, někdo, kdo se zabývá marketingem, někdo, kdo dělá marketing, někdo, kdo může být tak trochu blázen, matěj, kůň nebo trouba. Ale může to být taky trubka. Občas je s ním prdel, někdy mu z pera vyleze pěkná pitomina. Sakra. Opravdu. Zdarma. Náhlý objev. Náhlý objev? Ani ne. Fuck.
Upozornění
Ilustrační foto je pouze ilustrační. Nenapodobujte osoby na fotografii, pokud jste troubové a děláte pitominy, mohli byste si přivodit zranění. Za taková zranění v žádném případě neneseme odpovědnost. Foto nezobrazuje nikoho černého, všichni patří k neurčité rasové či národnostní skupině (ten, co vypadá jako Němec není Němec, a už vůbec není příbuzný Angely). Fotografie nemá politický kontext, jakákoliv podobnost se skutečností je čistě náhodná. A ta čísla taky nesedí. 2 ženy, 2 muži + osoba neurčitého pohlaví na pozadí (opravdu je na pozadí, tedy na popředí není viditelná) ze skupiny LGBT. Nejsme přitom příznivci LGBT ani jiné komunity či menšiny vyskakující si na většinu, aby vypadala větší, než je. Každý ať je velký dle libosti, a když není dost velký, ať si klidně poskakuje. Nemáme žádný názor na nic, tímto děkujeme všem haterům, že to respektují. Doporučujeme nedívat se na ženy na fotografii déle než několik sekund, předejdete tak možným potížím. Kampaň #MeToo stále běží, stále zostra! Foto nemá nabádat k žádné snášenlivosti/nesnášenlivosti (vyber dle toho, co je aktuálně považováno za korektní, tedy pokud je korektní ještě stále tím, co je žádoucí/žádané). Neneseme odpovědnost za to, pokud nějaký kůň vnímá foto jako nabádající. Vážně jde o hovno (použité slovo pochází z jednoho ze zmiňovaných slovníků, tzn. není duševním vlastnictvím autora, ale onoho slovníku, případné připomínky prosím směrujte směrem ke slovníku).
9 z 10 psychologů pro zachování psychického zdraví radí: neberte si to osobně. (Desátý psycholog má dovolenou.)