Bloger jako nové povolání? Dnes už nic EXTRA
Příběhy současného světa někdy připomínají příběhy, které v minulosti patřily výhradně do kategorie science fiction. Je téměř jisté, že před sebou máme ještě mnoho a mnoho budoucích příběhů, které dnes považujeme za scifi… Budoucnost stírá hranice představ a reality, nemožného a možného…
Tak jako si dnes zvykáme na všechny ty influencery, blogery, instagramery, youtubery apod., tak jako se všichni ti influenceři, blogeři, instagrameři, youtubeři apod. snaží vysvětlit svým rodičům a prarodičům, jaké že to je vlastně jejich povolání, jistě si budeme muset dřív či později (spíš dřív) zvykat na povolání zcela nová. Budou zásadně odlišná od těch, které v dnešní době známe.
Kdepak bloger, půjde o povolání budoucnost, která si dnes ani nedokážeme představit.
Co nás čeká v budoucnosti?
Co nás čeká? Původní povolání budou zanikat
V nejbližší budoucnosti má kvůli nastupující automatizaci, robotizaci a umělé inteligenci zaniknout celá řada profesí. Automatizací je údajně ohroženo každé druhé zaměstnání.
Mnoho profesí, které dnes vykonávají lidé, budou v budoucnu vykonávat roboti. Není divu, roboti nechybují, na rozdíl od lidí. Roboti jsou spolehliví, mají jednoznačně danou a stabilní výkonnost, mohou pracovat 24 hodin denně v různých klimatických podmínkách. Na rozdíl od člověka nepotřebují roboti vzduch, světlo nebo teplo. Pracují bez mzdových nákladů, nepotřebují ani zaměstnanecké benefity.
Kde je robot lepší než člověk?
V racionální volbě mezi robotem a člověkem vždy vyhrává robot na celé čáře. A zdaleka nejde jenom o operátory průmyslové výroby. Díky umělé inteligenci robot vyhrává i v případě kvalifikovaných povolání. Těžké časy tak nastávají například novinářům. Již nyní redakce magazínů Time nebo Forbes využívají specializovaný software Quill společnosti Narrative Science. Ten dokáže zpracovat klasická data do podoby zajímavého textu pro finanční či sportovní zpravodajství. Vývoj tohoto softwaru přitom pokračuje, a tak novináře, žurnalisty a redaktory, kteří do obsahu nevnášejí žádnou přidanou hodnotu a nic autentického, čeká boj o přežití.
Umělá inteligence postupně nahrazuje i piloty. Bezpilotní létání nachází uplatnění v mnoha sférách lidské činnosti. Bezpilotní letouny a drony již nyní skvěle plní úkoly, které by bez nich byly téměř nesplnitelné, a v budoucnu toho dokážou jistě ještě mnohem víc.
Již dnes se drony uplatňují při doručování zásilek. I to je důvod, proč jsou ze dvou set běžných zaměstnání dle průzkumu serveru CareerCast, zveřejněného na českém Forbesu, minimálně v Americe nejohroženější profesí poštovní doručovatelé.
Listonoš je také jednou z profesí, které Martina Forda ze serveru Careeraddict.com do roku 2030 zaniknou. Vedle listonoše má o svou práci přijít také zástupce cestovní agentury, pokladní, knihovník, pracovník telemarketingu, pracovník u přepážky v bance, sportovní rozhodčí, tiskař, pomocný pracovník v textilním průmyslu, také taxikář/řidič Uberu nebo zmiňovaný pilot.
Kde je člověk lepší než robot?
I přes očekávaný zánik velké části současných profesí se bez některých povolání neobejdeme ani v budoucnu. Mariano Mamertino, ekonom světového pracovního portálu Indeed s měsíční návštěvností přes 200 milionů lidí, zkoumal data o chování uchazečů o zaměstnání a poptávky firem, aby pro server Business Insider sestavil seznam povolání, které s největší pravděpodobností nikdy nebudou vykonávat roboti místo lidí.
Roboti nenahradí člověka v oblasti personálního řízení, managementu a motivace. Robotům bude vždy chybět inovativní přístup člověka nebo jeho kritické myšlení. Člověk stále bude nad roboty vynikat v rozhodovacích procesech, strategickém plánování a kreativitě.
Dle Mariana Mamertina tedy ani v budoucnu nezaniknou povolání, jako je:
- šéfkuchař,
- designér,
- vědec,
- kreativec
- a marketér.
Poznámka pro marketéry
Zatímco marketingové profese založené na kreativitě někteří vyzdvihují, tým pro předvídání kvalifikačních potřeb Národní observatoře zaměstnanosti a vzdělávání ohodnotil budoucnost povolání označované jako odborný pracovník marketingu, resp. celou skupinu profesí Vědci a odborníci v oblasti financí, účetnictví, personalistiky a podnikání jako průměrnou. Nutno podotknout, že tato „budoucnost“ se týkala období 2009 – 2013. Ona je vůbec škoda, že poslední aktualizace portálu Národního vzdělávacího ústavu Budoucnost profesí byla dle patičky webu provedena 26.02.2016.
Není marketing jako marketing, není budoucnost jako budoucnost…
Člověk je pořád člověk
Také povolání založená na interakci dvou lidí, povolání vyžadující lidskost, lidský přístup a empatii zřejmě jenom změní svoji podobu.
Učitel, trenér, kouč, terapeut, psycholog, lékař nebo jiný zdravotník o práci v budoucnosti nejspíš nepřijdou. Dá se očekávat velká poptávka po HR specialistech, kteří budou umět najít, získat a udržet kvalitní pracovníky, třeba pracovníky v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT).
HR a ICT obecně patří k oborům, které mají svá nejlepší léta ještě před sebou.
Takový expert na kybernetickou bezpečnost bude mít v dohledné době ještě více práce než nyní. Obstát i v budoucích výzvách by měli i nejrůznější freelanceři, kteří se dokážou přizpůsobit aktuálním požadavkům trhu. Své o tom ví i Robert Vlach, zakladatel portálu Navolnenoze.cz a autor bestselleru Na volné noze: Podnikejte jako profesionálové.
Dalších 13 profesí, které mají budoucnost, definoval i server Yahoo! Finance a zveřejnil je i český server Aktuálně.cz. Mezi profese zaručující příjem i v budoucnosti, společenskou prestiž a kvalitu života patří údajně:
- vyšší vládní úředník,
- manager vysoké školy,
- pracovník analytické společnosti,
- manažer specialista na expanzi,
- psychoterapeut, imigrační pracovník,
- výzkumný pracovník,
- zdravotně informační pracovník,
- optik (optometrista),
- genetický poradce
- a veterinář.
Co nás čeká? Budou vznikat nová povolání
Se zánikem starých povolání vzniknou povolání nová, především ta, která budou souviset s onou automatizací a roboty obecně. Roboty totiž musí někdo řídit. Nová povolání podle DigiStrategie 2020 tak může představovat třeba:
- vedoucí pro týmy robotů,
- etický dozorce,
- programátor umělé inteligence
- nebo tvůrce virtuální reality.
Čas kreativity
Tvůrce virtuální reality má být práce budoucnosti, práce pro člověka, nikoli pro robota. Právě tvořivost a kreativita je tím, co člověka od robota odlišuje. Přestože robot člověka překoná v mnoha oblastech, v kreativitě dá na frak zase člověk robotovi. To potvrzuje zmiňovaný Mario Mamertino, ale třeba i Daniel M. Pink, autor knihy Úplně nová mysl: Proč budoucnost patří pravým hemisférám.
Stále bude potřeba nápady, originální řešení budou ceněná více než kdy předtím. Vizionáři budou zhmotňovat sny, o kterých si ostatní jenom nechávají zdát, při nejlepším. Při nejhorším přicházejí vizionáři s něčím, o čem se jiným ani nezdá.
Čeká nás doba boření zažitých standardů a lidé, kteří dokážou tvořit něco nad rámec zažitých standardů, budou u toho nejblíže. Máme před sebou dobu kreativity a kreativců, dobu vizionářů a snílků.
S kreativitou souvisí i hravost. Člověk má rád hračky, i ty technologické, důkazem je třeba raketově stoupající popularita dronů. I bezpilotní letoun musí někdo naprogramovat nebo přímo řídit. Povoláním budoucnosti tak může být třeba pilot dronů, ostatně toto povolání existuje i dnes. Drony totiž zdaleka nejsou jenom hračkou pro pár nadšenců.
Obecně platí, že budoucnost mají obory kreativní (umění, věda, marketing), vztahové (psychologové, lékaři, učitelé) a nepředvídatelné. Tam, kde lidé musí čelit nepředvídatelným situacím, to bez lidí nepůjde. Takoví záchranáři, hasiči nebo policisté budou potřeba vždy.
Jak se předvídá nepředvídatelné?
Technologická společnost Dell totiž odhaduje, že 85 % profesí, které budou v roce 2030 existovat, zatím nebylo objeveno. Přesto další technologický gigant – společnost Microsoft přinesla ve spolupráci s poradci z The Future Laboratory seznam povolání, které by mohly vzniknout do roku 2025. Mezi nimi jde například o:
- vesmírného průvodce,
- virtuálního designéra,
- také designéra pro protézy lidského těla,
- mravního advokáta robotů
- nebo sběrače tvůrčích internetových dat.
Ano, sběrač tvůrčích internetových dat by měl být někdo, kdo se bude zabývat tím, čemu dnes říkáme Big data. Jenže v budoucnu se ten obrovský objem dat, které dnes máme všude kolem, ještě mnohonásobně navýší.
Mezi profesemi budoucnosti se má objevit i digitální kulturní komentátor, který bude vycházet z digitální komunikace na vizuální bázi. Tito lidé tak budou pracovat s obrázky či videem tak, jako dnes pracujeme s textem. Budou posunovat hranice našeho vnímání, ostatně asi jako většina profesí budoucnosti. Stejně tak budou kombinovat technologie s humanitními obory a lidskou přirozeností, jednoduše se budeme muset i v práci naučit, jak přistupovat k člověku s lidským přístupem i přes veškeré moderní technologie.
Dosud neexistující obory by měly zaměstnat asi 65 % dnešních dětí. Globální hospodářství, jedno z klíčových témat Světového ekonomického fóra, které se uskutečnilo v roce 2018 v Davosu, je tak aktuálně značně neurčité. V Davosu se řešily také otázky životního prostředí a mezinárodní bezpečnosti, Misk Foundation na základě přednášek, panelových diskuzí, témat a komentářů světového ekonomického fóra vytvořil s týmem kreativců koncepty možných nových profesí. Šlo o profese jako:
- bankovní blockchain inženýr,
- specialista veřejné technologické etiky,
- operátor skládkové recyklace,
- konzervátor národní identity,
- stavební tiskař 3D tisku
- nebo odborná obsluha lékařského robota.
Také kanadská stipendijní nadace CST realizuje projekt Inspired Minds, aby představila úplně nové profese, které v budoucnu nejspíše vzniknou. Tyto profese budoucnosti vycházejí nejenom z představivosti, ale berou v potaz i aktuální vývoj. Reflektují nejenom technologické, ale i demografické a klimatické změny a jejich očekávaný vývoj.
Profese budoucnosti. Na co se připravit?
Inspired Mind představuje takové profese jako je:
- renovátor divočiny,
- agroekolog,
- auditor ekosystémů,
- pracovník aquaponické farmy,
- inženýr organické voltaiky,
- upcyklátor,
- znalec robotů,
- operátor dronů,
- nostalgik,
- estét,
- znalec digitální etikety,
- expert na jednoduchost
- nebo multi-marketér.
Co bude dělat multi-marketér?
Multi-marketér se bude podílet na vývoji produktů a služeb v multi provedení, provedení na míru konkrétním zákazníkům. Bude vytvářet marketingové kampaně odpovídající specifickým potřebám každého individuálního zákazníka. Práce s Big daty, online média a možnost komunikovat individuálně s každým zákazníkem, virtuální realita a potenciál uspokojit potřeby daného zákazníka povede k přesnému cílení.
Cílová skupina se zúží až do podoby každého jediného zákazníka s individuálními potřebami, které bude muset marketing odhalit a reflektovat v komunikaci i konkrétní nabídce. Nabídka již nebude široká a obecná, ale specificky zaměřená na několik málo produktů dle preferencí konkrétního zákazníka.
Marketér bude pracovat na principech psychologie a sociologie, se znalostí konkrétního životního stylu daného zákazníka a dovednostmi perfektní komunikace. Zvítězí přímá, kreativně laděná komunikace. Propagační aktivity a komunikace bude probíhat ve spolupráci novými médii a influencery.
Klasickou reklamu nahradí budování vztahu s influencery a blogery. (Ano tou profesí, která už ani v současnosti není nic extra. Do budoucna bude bloger ve srovnání s uvedenými profesemi budoucnosti asi úplně běžné povolání.)