Co je Buzz marketing?
Buzz marketing je formou moderního marketingu, který usiluje o vzbuzení rozruchu kolem konkrétního obsahu, tématu. Tzv. buzz, který vznítí zájem lidí, může být nějaká akce, událost nebo čin. “Buzzkot”, tedy bzzukot může souviset s konkrétní značkou, společností nebo produktem.
Definice, náplň i princip buzz marketingu je založen na efektu bzučení – rozruchu (anglicky buzz).
Někdy se nazývá i guerilla marketing.
Cíle Buzz marketingu
Cílem buzz marketingu je zaujmout takovým obsahem, který lidé budou sami dále šířit, povídat si o něm a řešit ho. Tzv. buzz obsah dokáže aktivovat cílovou skupinu k činu, osloví i média tak, že o něm sama budou chtít psát.
Obsah (content) v kontextu buzz marketingu
- by měl zaujmout
- měl by něčím oslovit
- měl by motivovat ke sdílení
- měl by podnítit k medializaci
- měl by pobavit, ohromit, vyprovokovat nebo dojmout
V jednodušším podání představuje buzz marketing kladné reference od zákazníků, doporučení, která se samovolně šíří dál, kladnou diskuzi mezi lidmi (word of mouth marketing). Word of mouth marketing ze strany zákazníků a potenciálních zákazníků doplňuje i zájem a aktivita médií.
Buzz je jednou z nejlevnějších forem propagace, nestojí přímo peníze, o to více vyžaduje kreativity a chytrých nápadů.
Buzz efektem se však může šířit i nežádoucí či negativní obsah – viz příklad níže.
Buzz nezřídka vzniká samovolně. Na druhé straně lze šíření buzz udržovat či podporovat. V ideální případě se dá i propojit s brand buildingem, může být také nástrojem Content marketingu.
Buzz marketing včera a dnes
Buzz marketing není novodobou metodou, v marketingu se jako word-of mouth (v ústním podání) uplatňuje již dávno. V současnosti však nabývá na síle díky sociálním médiím a novým komunikačním kanálům, které jsou pro šíření bzukotu jako stvořené.
Na principu buzz marketingu je postavený i virální marketing.
SORRY JAKO aneb Buzz marketing politicky
Počátkem roku 2017 vzbudil rozruch tehdejší Ministr financí Andrej Babiš. Jeho arogantní vyjadřování vůči novinářce, obvinění: “jste zkorumpovaná pakáž” a specifický výraz “sorry jako” rozpoutal lavinu na celém internetu. Kdyby šlo o Buzz marketing, jistě by byl povedený. Je příkladem negativního buzz efektu, ale i mistrného umění marketingových poradců Andreje Babiše. Nakonec i tuto hlášku totiž AB využil ve svůj prospěch.
Téměř okamžitě vznikla na Facebooku komunitní stránka Sorryjako. Hashtag #sorryjako rozhýbal český Twitter i další sociální sítě. Lidé komentovali, lamentovali a také si dělali legraci tak, jak to Češi umí. Řada příspěvků využívá motiv daňového přiznání, uvádí příjmy ve výši: sorry jako. Babišova slova “sorry jako” doplnili řadu výmluv a omluv, třeba pro pozdní příchod do práce. Trefná je i odpověď malé holčičky, když se Mikuláš ptá, jestli zlobila. “A proč bych já mám přiznávat všechny svoje hříchy? Sorry jako.”
BTW: Víte, jak se řekne neplatič daní japonsky? Přece SORIAKO.
Vyjádření ke svému vystupování se ministr dočkal od běžných voličů, politiků i známých osobností, třeba i reprezentačního cyklisty Leopolda Königa.
Sorry jako jako skvělý příklad toho, jak funguje buzz marketing, ovládlo sociální sítě, veřejná média i bulvár, namátkou:
- http://echo24.cz/a/iJ6AZ/slogan-poslednich-dni–babisovo-sorry-jako
- http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/sorry-jako-jak-andrej-babis-bavi-internet_416044.html
- http://zpravy.tiscali.cz/proc-bych-vam-mel-sdelovat-svoje-prijmy-sorry-jako-292455
- http://www.reflex.cz/clanek/zpravy/77381/andrej-babis-bavi-internet-sorry-jako.html
- http://tn.nova.cz/clanek/narod-se-bavi-zuricim-babisem-udelal-z-nej-pana-sorry-jako.html
- http://www.extra.cz/sorry-jako-babisova-arogantni-hlaska-bavi-internet-takhle-zapracovala-lidova-tvorivost
- http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/447278/sorry-jako-babis-svoji-vyhybavosti-bavi-internet-hlaska-z-ct-se-ujala.html
“Sorry jako” žije. Žije s minulým ministrem financí a současným premiérem i v roce 2019, mj. s auditem EU nebo demonstracemi proti vedení státu jako firmy…