Skip to content
SYNERGICKY
  • EMPIRICKY
  • TEORETICKY
  • AUTENTICKY
Site Search

BUZZ MARKETING

Co je Buzz marketing?

Buzz marketing je formou moderního marketingu, který usiluje o vzbuzení rozruchu kolem konkrétního obsahu, tématu. Tzv. buzz, který vznítí zájem lidí, může být nějaká akce, událost nebo čin. “Buzzkot”, tedy bzzukot může souviset s konkrétní značkou, společností nebo produktem.

Definice, náplň i princip buzz marketingu je založen na efektu bzučení – rozruchu (anglicky buzz).

Někdy se nazývá i guerilla marketing.

Cíle Buzz marketingu

Cílem buzz marketingu je zaujmout takovým obsahem, který lidé budou sami dále šířit, povídat si o něm a řešit ho. Tzv. buzz obsah dokáže aktivovat cílovou skupinu k činu, osloví i média tak, že o něm sama budou chtít psát.

Obsah (content) v kontextu buzz marketingu

  • by měl zaujmout
  • měl by něčím oslovit
  • měl by motivovat ke sdílení
  • měl by podnítit k medializaci
  • měl by pobavit, ohromit, vyprovokovat nebo dojmout

V jednodušším podání představuje buzz marketing kladné reference od zákazníků, doporučení, která se samovolně šíří dál, kladnou diskuzi mezi lidmi (word of mouth marketing). Word of mouth marketing ze strany zákazníků a potenciálních zákazníků doplňuje i zájem a aktivita médií.

Buzz je jednou z nejlevnějších forem propagace, nestojí přímo peníze, o to více vyžaduje kreativity a chytrých nápadů.

Buzz efektem se však může šířit i nežádoucí či negativní obsah – viz příklad níže.

Buzz nezřídka vzniká samovolně. Na druhé straně lze šíření buzz udržovat či podporovat. V ideální případě se dá i propojit s brand buildingem, může být také nástrojem Content marketingu.

Buzz marketing včera a dnes

Buzz marketing není novodobou metodou, v marketingu se jako word-of mouth (v ústním podání) uplatňuje již dávno. V současnosti však nabývá na síle díky sociálním médiím a novým komunikačním kanálům, které jsou pro šíření bzukotu jako stvořené.

Na principu buzz marketingu je postavený i virální marketing.

SORRY JAKO aneb Buzz marketing politicky

Počátkem roku 2017 vzbudil rozruch tehdejší Ministr financí Andrej Babiš. Jeho arogantní vyjadřování vůči novinářce, obvinění: “jste zkorumpovaná pakáž” a specifický výraz “sorry jako” rozpoutal lavinu na celém internetu. Kdyby šlo o Buzz marketing, jistě by byl povedený. Je příkladem negativního buzz efektu, ale i mistrného umění marketingových poradců Andreje Babiše. Nakonec i tuto hlášku totiž AB využil ve svůj prospěch.

Téměř okamžitě vznikla na Facebooku komunitní stránka Sorryjako. Hashtag #sorryjako rozhýbal český Twitter i další sociální sítě. Lidé komentovali, lamentovali a také si dělali legraci tak, jak to Češi umí. Řada příspěvků využívá motiv daňového přiznání, uvádí příjmy ve výši: sorry jako. Babišova slova “sorry jako” doplnili řadu výmluv a omluv, třeba pro pozdní příchod do práce. Trefná je i odpověď malé holčičky, když se Mikuláš ptá, jestli zlobila. “A proč bych já mám přiznávat všechny svoje hříchy? Sorry jako.”

BTW: Víte, jak se řekne neplatič daní japonsky? Přece SORIAKO.

Vyjádření ke svému vystupování se ministr dočkal od běžných voličů, politiků i známých osobností, třeba i reprezentačního cyklisty Leopolda Königa.

Sorry jako ale co je vám všem do toho, ja si můžu koupit co chci a vam je vsem po tom hovno, som minister financí,…

Zveřejnil(a) Leopold König dne Úterý 31. ledna 2017

Sorry jako jako skvělý příklad toho, jak funguje buzz marketing, ovládlo sociální sítě, veřejná média i bulvár, namátkou:

  • http://echo24.cz/a/iJ6AZ/slogan-poslednich-dni–babisovo-sorry-jako
  • http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/sorry-jako-jak-andrej-babis-bavi-internet_416044.html
  • http://zpravy.tiscali.cz/proc-bych-vam-mel-sdelovat-svoje-prijmy-sorry-jako-292455
  • http://www.reflex.cz/clanek/zpravy/77381/andrej-babis-bavi-internet-sorry-jako.html
  • http://tn.nova.cz/clanek/narod-se-bavi-zuricim-babisem-udelal-z-nej-pana-sorry-jako.html
  • http://www.extra.cz/sorry-jako-babisova-arogantni-hlaska-bavi-internet-takhle-zapracovala-lidova-tvorivost
  • http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/447278/sorry-jako-babis-svoji-vyhybavosti-bavi-internet-hlaska-z-ct-se-ujala.html

“Sorry jako” žije. Žije s minulým ministrem financí a současným premiérem i v roce 2019, mj. s auditem EU nebo demonstracemi proti vedení státu jako firmy…

  • ‘Sorry jako, tohle není firma.’ Demonstrace v Praze objektivem naší fotografky
  • ‘Sorryjako lidi, ale když dělám kampaň, tak kecám’
  • Zvedneme daně. #Sorryjako
Blog
Slovník
Knihy

KATEGORICKY

  • Příběhy z praxe
  • Knihy nejen o marketingu
  • Články marketingové
  • Synergický blog
  • PLKY.AUTENTICKY

CHRONOLOGICKY

  • Nejsme tak chytří, jak si myslíme
  • Lekce reklamštiny zdarma
  • Bloger jako nové povolání? Dnes už nic EXTRA
  • Konečně chcete rozjet ty sociální sítě? A není už pozdě?
  • Čtení ke kávě

TOP články

  • Nejsme tak chytří, jak si myslíme
  • Bloger jako nové povolání? Dnes už nic EXTRA

Nové články aneb CHRONOLOGICKY

  • Nejsme tak chytří, jak si myslíme
  • Lekce reklamštiny zdarma
  • Bloger jako nové povolání? Dnes už nic EXTRA

SYNERGICKY? PROČ?

Protože marketing synergicky spojuje mnoho různorodých aktivit. Protože kreativní nápady mají inspirovat k tvořivosti. Protože zkušenosti podporují osobní rozvoj každého z nás. Protože příběhy z praxe mají motivovat k vlastním smysluplným počinům.

PŘÍBĚHY. EMPIRICKY
Inspirujte se

Od vás pro vás

Jste chytřejší? Víte to líp? Může být! Podělte se s ostatními o své know-how jak na marketing současný či(i) budoucí.

Vždy je co zlepšovat. Chybí vám tady něco, co by tu chybět nemělo? Máte vlastní marketingový příběh? Podělte se s ostatními o recept na úspěch.

Inspirujte!

Synergický příběh

Jednou si jedna holka z marketingu řekla, že je čas na vlastní web. Blog, teorie marketingu? PLKY. AUTENTICKY. Aby to mělo nějaký smysl, postavila web na principu synergie.
Kdo jsem? Co dělám a co vám nabízím?

PORTFOLIO. SYNERGICKY

O NÁS | KONTAKT

Theme by Colorlib Powered by WordPress