Deuze: Media life: Život v médiích
Mark Deuze je profesorem mediálních studií na Amsterodamské univerzitě, který se zabývá dopadem nových médií na každodenní život člověka v globalizované společnosti. Nejinak je tomu v jeho první knize přeložené do češtiny Media life.
Mark Deuze: Media life: Život v médiích. Karolinum 2016
KNIHA
Stojí za přečtení?
Chcete-li se chytře pobavit, Deuze nabízí množství klasických literárních a filozofických děl v souvislostech novodobého, mediálně zahlceného světa. Nechybí ani průzkumy a teoretické koncepce. Vedle nich knihou brouzdá Bůh, také zombie, avataři nebo inforgové, kteří obývají specifické mediatopy.
Autor zmiňuje bídu třetího světa, také tzv. infoobezitu, multifrenii nebo netporno, přesto nepatří k ostrým kritikům nových médií, technologií ani konzumní společnosti.
Knihou prostupuje víra, že i přes to, co nám denně servírují média, můžeme žít krásný život i v době moderních technologiích. Deuze nezapomíná na prastarou touhu po uznání člověka, která se v době nových médií proměňuje v bohaté sebevyjadřování. Autor však toto sebevyjadřování, na rozdíl od jiných, vnímá jako hlubší a hodnotnější. V současném mediálním světě vidí optimisticky prostor pro spolupráci, nikoli soutěžení. Věří v kulturu a tvořivost každého z nás.
„Umělecké dílo budoucnosti bude výtvorem života žitého naplno.“
Pokud pro své tvoření potřebujete trochu optimismu a naděje, kniha Media Life by vám mohla přijít vhod.
Anotace knihy
Publikace předkládá ucelenou a originální koncepci „života v médiích“. Přestože člověk obvykle trvá na pojetí technologie jako něčeho, co je vůči životu vnější, média nejen reprodukují, ale i utvářejí svět, v němž žijeme.
Přítomnost médií v lidském životě obvykle vnímáme, jen pokud jde o jejich technologickou infrastrukturu, je ale třeba si uvědomit, že intuitivnost a samozřejmost jejich používání vedou k tomu, že mizejí z našeho aktivního vědomí a stávají se neviditelnými.
Autor Mark Deuze v knize Media Life představuje nové formy společenského uspořádání, které vznikají vlivem globálního masového používání mediálních technologií. Život v médiích narušuje tradiční sociální hierarchii, založenou na moci, a nahrazuje ji příslibem participační kultury, v níž soutěžení ustupuje spolupráci. Tato kultura sdílení klade důraz na kreativitu a společenskou angažovanost.
Na druhou stranu kvůli „hypersociabilitě“ dnešní společnosti médií ztrácíme smysl pro vlastní jedinečnost a individualitu; jsme kolektivně ztraceni v technologiích, podobně jako zombie, které Deuze používá jako metaforu hybridního světa.
Životní a mediovaný svět se do sebe vzájemně hroutí a nelze už je spolehlivě rozlišit. Vzhledem ke strategiím přežití, které v médiích zaujímáme a které jsou analogické se strategiemi přežití v primitivních společenstvích, je možné éru moderních médií dle autora považovat jen za další etapu vývoje lidského druhu.