Co je virální marketing?
Virální marketing je komplexem marketingových aktivit založených na principu samovolného šíření (obdobný efekt má i virová nákaza/chřipková epidemie, odtud také pochází jeho název).
Předmětem virálního marketingu je takový obsah, který aktivuje členy cílové skupiny (a nejenom je) k akci v podobě sdílení mezi sebou a šíření dál.
Virální obsah může být:
- vtipný, zábavný nebo parodující
- sarkastický nebo mystifikující
- provokativní, ohromující
- netradiční, nový, aktuální
- tajemný, budící zvědavost
Proč se virální obsah šíří?
Co je hlavním motorem šíření obsahu?
- emocionální síla
- věčný přínos, informační hodnota
- potvrzení sociálního statusu, prestiž
- komunikace, sociální vazby, zábava
Nová média a formy virálního marketingu
Přestože je princip virálního marketingu známý už dlouho, teprve internet, elektronické komunikační kanály a sociální sítě se staly skvělým médiem pro jeho uplatňování. Virální marketing dnes využívá především právě moderní média. Vedle sociálních sítí jde o web nebo email (nezřídka ho lze spojit i s email marketingem).
Formou obsahu a sdělení může být text, ale i obrázky, video, audio, nejrůznější animace nebo interaktivní aplikace. Základním předpokladem je jednoduchá přenositelnost sdělení.
Prostřednictvím virálního marketingu se může šířit třeba i jenom adresa webové stránky.
Šíření virálního obsahu lze podpořit, například slevami či dárky nebo ho podněcovat zainteresováváním dalších a dalších šiřitelů.
Netradiční přístup a kreativita
Díky jednoduchému principu virálního šíření lze oslovit velkou masu lidí. Náklady jsou přitom minimální.
Klíčovým faktorem úspěchu a také nejnáročnější částí virálního marketingu je najít takový obsah, který se bude samovolně šířit, navíc v požadovaném komunikačním stylu a s daným klíčovým sdělením.
Výsledek virální kampaně může ohromit, stejně jako hluboce zklamat, dopředu není úplně jistý. Jisté je však to, že tento způsob komunikace vyžaduje neotřelé myšlení. Je třeba oprostit se od zavedených postupů a dát prostor kreativním nápadům.
Virální marketing je často doplněním celkového komunikačního mixu konkrétní značky, společnosti nebo produktu. Může se uplatňovat v rámci strategie content marketingu. Jako tzv. linkbaiting je součástí linkbuildingu.
Jak se dělá virální marketing?
Chcete vědět jak vytvořit nakažlivý virál? Návod a případové studie najdete například v seriálu, který vyšel na serveru Marketing journal.
Jak vypadá virální reklama?
Třeba jako video start-upu Videoflot (z roku 2012). Jde o šíleného cyklistu na dálnici D1, nebo to tak alespoň vypadá. Spot se jeví jako video záznam nějakého blázna na kole, zachycený policejní kamerou. Ale je to fake, tedy je to zinscenované video – reklama, a také příklad virálního marketingu. Video se šířilo nejenom českým internetem, ale dostalo se i do zahraničí, plnilo nejenom sociální sítě, ale i média.
Nejlepší virální video?
Tady je přehled toho nejlepšího: The best viral videos of 2018
Nechybí ani kočičky:
Mezi nejlepší virální video roku 2018 se nedostaly jenom kočičky, ale i psi:
Psi, mezi virálním videem roku hned dvakrát.