Pozor! Mění se úplně všechno (až na ty stále platné marketingové principy a přírodní zákonitosti). Mění se úplně všechno, a navíc obrovskou rychlostí. Změny přicházejí stále častěji, tempo narůstá. Jisté dnes není nic. Největší jistotou je změna.
I marketing jako takový dostal nový kabát. V současnosti je tedy módní (rozuměj cool) mluvit o online marketingu, digitálním marketingu, content marketingu, inbound marketingu, příp. dynamickém marketingu.
Je tu také výkonnostní marketing nebo remarketing. Na řadu přichází i roboti, automatizované reklamní systémy, data mining, algoritmy, sofistikovaný software na jedné straně, příjemně voňavý (rozuměj lovely, sweet, ňu ňu) scent marketing útočící na základní lidské smysly na straně druhé. Emoce má jako předmět zájmu emoční marketing, ačkoli je jasné, že bez emocí je marketing značně nudný, nezajímavý a zpravidla i nefunkční. Čím hlouběji do emocí, tím větší efekt…
Sám marketingový guru a otec novodobého marketingu Philip Kotler používá termín moderní marketing.
Marketing se v 21. století označuje také jako holistický. Hovoří se také o etickém marketingu.
A je toho ještě víc, třeba virální marketing, buzz marketing, influence marketing – marketingové disciplíny spojené se sociálními sítěmi ještě více než jiné.
Jde zase jenom o slova.
Slova a slovíčkaření
Dohadování se o slovech či pojmech je jistě jedna z nejoblíbenějších aktivit všech marketérů po celém světě. Není snad jiná společenská hra, která by v marketingu po celá léta zaznamenávala takový ohlas a všeobecnou popularitu.
Odborníci přece musí stavět na aktuálních teoriích a permanentně nad něčím polemizovat, aby dali dostatečně najevo svoji kompetenci. Jak jinak by se v marketingu poznali skuteční odborníci? Ta teorie a teoretizování zkrátka k marketingové praxi tak nějak patří, se vším všudy.
V ideálním případě se však teorie a praxe synergicky spojuje, důkazem jsou úspěšní podnikatelé a jejich příběhy.
Ne marketingový specialista ani marketingový manažer. To zákazník je náš pán.
To zákazník má vždycky pravdu.
Kdo je tady pán?
Slova, která hrají klíčovou úlohu v úspěchu podnikání, nikdy nepocházejí přímo z rádoby chytrých marketingových hlav. Ta slova, která jsou základem tolik moderního content marketingu, se totiž týkají zákazníka, vždy a za všech okolností. To zákazník a jeho potřeby jsou přece klíčem k pokladu, alespoň toho podnikatelského, obchodního či marketingového.
Ideálně by slova směrovaná k cílové skupině měla pocházet přímo z úst někoho z této skupiny. Pokud to tak není, měla by být minimálně v duchu, stylu a formě vyjadřování této skupiny. Mají to být slova, která k cílové skupině promlouvají. Taková slova, s kterými se členové skupiny ztotožňují, jsou jim blízká, nejlépe jsou pro ně dostatečně atraktivní, odborná, sofistikovaná, přitažlivá, cool nebo ňu ňu. Záleží na tom, koho mají oslovit.
Content v hlavní roli
- Má vzbudit POZORNOST.
- Má vznítit ZÁJEM a TOUHU.
- Má provokovat, nejlépe k AKCI.
- Má podněcovat ke SDÍLENÍ s ostatními.
Nic nového?
Nic složitého? Nic světoborného? Ani ne, ale věda to je (věda marketingová), zvlášť ve světě změn, kdy všechno probíhá doslova online, zvlášť ve světě nových komunikačních kanálů, sociálních sítí a moderních technologií.
Slova jsou základem perfektní komunikace. To slova tvoří poutavé sdělení. Zajímavý a výstižný obsah šitý na míru pro konkrétní kanály pracuje se slovy, skládá je do odstavců, ale i obrázků či videa.
Obsah 21. století je multimediální
Textový obsah postupně doplňuje a nahrazuje obsah vizuální, protože lidé lépe rozumějí obrázkům. Shlédnout video je snazší než přečíst text.
Mluvíme o tzv. visual-first mentality a také visual content marketingu. Visual-first mentality je také jedním z důvodů, proč sociální sítě zažívají takový rozmach.
Visual Content marketing pracuje s obsahem v podobě textu, ale i obrázků, ilustrací, infografiky či videa, které zabírá čím dál větší podíl v konzumovaném obsahu.
Visual Content Marketing Statistics, tedy soudobé statistiky hovoří jasně.
- 32 % marketérů podle studie Socialmediaexaminer.com vidí vizuální obsah jako tu nejvýznamnější část obsahu pro úspěch v podnikání.
- Studie Cisco zase předpovídá, že do roku 2021 bude více než 80 % obsahu přenášeného na internetu v podobě videa.
- Brain rules říkají, že lidé udrží v paměti v třídenním časovém horizontu zhruba 10 % sdělení, které slyší. Když k tomuto sdělení přidáme obrázek, zapamatelnost se zvyšuje až na 65 %.
Marketingové sdělení nemusí mít nutně podobu textu, přesto je dobré si ve slovech ujasnit, jaké to sdělení vlastně je, komu je směrováno a jaký je jeho účel. Slova se v marketingu synergicky doplňují s audiovizuálními prvky.